2018-06-11 16:00
Modernatur

Allt eftersom vårt förhållande till mobila enheter har vuxit till sig, så har mer och mer forskningsbevis samlats in: Ett överdrivet bruk av media är inte bra för oss, varken fysiskt, mentalt eller känslomässigt. Den goda nyheten är att om vi tar en mediapaus så det ett kraftfullt sätt att förändra ens liv.



1. Medvetenhet om nuet

Många människor bär mobiltelefonen med sig hela dagen, och stänger sällan av den. Det är inte så konstigt att textmeddelanden, e-post och aviseringar är så gott som konstant närvarande för de flesta. 

Människors telefoner och datorer är den huvudsakliga länken till familj, vänner, läxor och andra företeelser i denna uppkopplade värld. De flesta måste kontrollera och svara på besked minst en gång om dagen.

Ett bra tillfälle att mönstret kring telefonen är när du går mellan två platser, känn efter hur du mår, hur det känns att andras, intrycken runt omkring dig istället för att vända dig in i till telefonen för att fylla ut tomrummet i deras liv.

2. Bättre sömn

Elektroniska medier är inte din vän när det handlar om att få en god natts sömn, speciellt inte om de används timmarna precis före läggdags. Detta beror delvis på den fysiska effekten det ”blå ljuset” från skärmen har på hjärnans produktion av melatonin, vilket försenar din sömn. I en studie, upplevde folk som läste på en skärm vid kvällstid fick en en försenad utsöndring av melatonin jämfört med de som läste en vanlig bok. Det tog längre tid att somna och de kände sig mindre utvilade nästa dag.

Alla har vi säkert upplevt den där ”snabbkollen” av våra telefoner och datorer som utan att vi vet ordet av leder till flera oplanerade minuter (eller timmar) av bruk. När detta sker på kvällen så förlorar vi sömn. Det är också allt mer vanligt att folk sover med sina mobiler bredvid sig, vilket betyder att sms-besked och samtal kan väcka dem. När du sedan lägger till att den känslomässiga tonen på dessa medier kan vara stimulerande eller stressigt (arbetsmejl, nyhetsrapporter, sociala jämförelser på Facebook…) så har du ett perfekt recept för sömnproblem.
Experterna föreslår, grundat på alla dessa orsaker, att vi undviker skärmar timmarna innan det är dags att sova som en del av att ta hand om dig själv. Sömn är en av de allra viktigaste grundstenaren för fysisk och mental hälsa.

3. Djupare kontakt
Sociala nätverk lovar dig en social kontakt, men den allra rikaste mänskliga relationerna fungerar bäst personligen.
En paus från media tillåter oss att vara mer närvarande i våra relationer, vare sig det handlar om ett snabbt ögonkast med en annan student på väg till sin klass, ett fullt erkännande av kassörskan, eller en djup, oavbruten konversation med en kär person. Vi kommer säkert att bli förvånade över hur vi känner oss mer, istället för mindre, i kontakt med andra när vi stänger av media.

4. Produktivitet och inlärning
Allt arbete som kräver att du fokuserar kan ha nytta av en paus från media. Detta har visats grundligt genom ett antal studier, sammanfattade av Nicholas Carr i sin 2017 uppsats ”Hur smartphones kidnappar ditt sinne.” Han noterar att i klassrummet kan mobiler störa inlärningsprocessen genom att studenten blir distraherad av att byta uppgift när de textar eller surfar under lektionen.

I tillägg så är det tillräckligt att mobilen finns där, även om du ignorerar den, för att reducera folks intellektuella skärpa. Kanske för att det tar en distraherande hög nivå av mental ansträngning att motstå dragningen av en telefon som är i närheten. Ju längre bort telefonen befinner sig, desto högre PRESTATION. När telefonerna lades i ett annat rum förbättrades inlärningsprocessen avsevärt. Mer än när de låg i ryggsäckarna precis bredvid. I ett fall från verkliga livet såg en skola i England som förbjöd telefoner på skolområdet en märkbar ökning av bra testresultat.

5. Bryta vanan
Större medvetenhet, bättre sömn, djupare kontakt och en högre produktivitet är ganska rejäla fördelar? Vi använder våra enheter för en rad olika orsaker- en del helt rättframma och praktiska (navigationsappar som hjälper oss hitta fram) och andra är mer psykologiskt komplexa (gå till sociala nätverk för att undvika känslor av ensamhet och utan kontakter). Rutinen med att kontrollera text, mejl och sociala nätverk kan dock lätt bli ett destruktivt-distraherande mönster.



Vare sig det är en tillfällig paus eller en chans att skapa långsiktiga förändringar, finns det mycket du kan vinna på en media fasta. Och du måste inte göra det ensam. Genom att delta i en kollektiv ansträngning som Skärmfria veckan kan du ge och få det sociala stöd som är till sådan hjälp för att göra märkbara förändringar. Försök få nära vänner, familjemedlemmar och andra att gå med dig i denna kraftfulla ansträngning att få tillbaka vår kollektiva hälsa. 





Texten är inspirerad av: Greater Good Magazine skriven av Mary Gomes